Saturday, May 02, 2009

Hukum Merayakan Perayaan Kaum-Kaum Bukan Islam

Oleh:
DR. ABDUL HAYEI BIN ABDUL SUKOR
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya

SOALAN: Saya mempunyai rakan-rakan sekerja yang terdiri daripada kaum bukan
Islam. Kami saling mengucap selamat Hari Raya mengikut agama dan kepercayaan
masing-masing apabila tiba waktunya, seperti selamat hari Krismas, selamat hari
Deepavali dan lain-lain.
Soalan saya, sebagai seorang Muslim, bolehkah saya turut mengucapkan selamat
menyambut hari-hari kebesaran orang bukan Islam, pada hal kepercayaan mereka
adalah salah dan jelas bertentangan dengan akidah Islam. Harap soalan ini mendapat
jawapan dan ulasan lanjut. - NOORIDAH, Alor Setar, Kedah.
JAWAPAN: Mengucap tahniah kepada kaum bukan Islam sempena hari-hari kebesaran
agama mereka seperti hari Krismas, Deepavali, Thaipusam dan sebagainya, termasuk
antara masalah furu' (cabang) dalam akidah Islam yang diperselisihkan antara ulama
pada zaman ini.

Perselisihan pendapat antara ulama mengenai hukum itu, pada hemat saya berpunca
daripada tasawwur yang kurang jelas terhadap maksud ucapan selamat hari-hari
kebesaran kaum Islam yang dikemukakan itu. Jika maksud pengucapan itu adalah ikut
serta berhari raya, merelai kekufuran kaum bukan Islam dan berkasih sayang dengan
mereka atas nama agama, maka sememangnya haram dan sama sekali tidak boleh
dilakukan.

Jika maksud ucapan selamat hari-hari kebesaran kaum bukan Islam itu tidak lebih
daripada hanya ikut bercuti pada hari itu, membalas ucapan selamat Hari Raya yang
diucapkan terdahulu, atau hanya memperlihatkan rasa senang hati dengan kegembiraan
mereka berhari raya, maka saya kira pengucapan seumpama ini tidak termasuk dalam
hal-hal akidah yang sekali gus menunjukkan rela hati terhadap agama dan kepercayaan
mereka.

Meneliti beberapa fatwa yang dipamerkan melalui laman-laman web, seperti Islam-
Online.net, Islam.qa.net.Islamweb dan lain-lain, saya dapati beberapa ulama terkemuka
di dunia Islam kini turut memfatwakan hukum merayakan hari-hari kebesaran kaumkaum
bukan Islam. Antara mereka yang mengeluarkan fatwa dan pendapat ialah:

1. Muhammad Saleh al-Munajjid, seorang ulama dan ahli majlis fatwa kerajaan Arab
Saudi. Beliau berpendapat hukum mengucap tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari
kebesaran mereka seperti hari Krismas dan sebagainya adalah haram dan bertentangan
asas-asas akidah Islam. Alasan beliau ialah:

Pertama: Hari perayaan agama kaum bukan Islam pada hakikatnya adalah syiar agama
mereka. Umat Islam disuruh supaya tidak meniru syiar dan budaya kaum bukan Islam.
Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Barang siapa meniru
syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka ia daripada golongan mereka - (riwayat Abu
Dawud bilangan 4031. Musnad Ahmad Ibn Hanbal, bilangan 5093).
Kedua: Dalam suatu kaedah, ulama Islam telah mengambil ketetapan iaitu merelai
kekufuran adalah kufur. Ikut serta berhari raya dengan kaum bukan Islam, serta
mengucap tahniah dan selamat Hari Raya kepada mereka, adalah antara tanda
kerelaan hati terhadap kekufuran seseorang. Islam menolak sekeras-kerasnya sikap itu.
Ketiga: Umat Islam dikehendaki bersikap benci terhadap kaum bukan Islam. Mereka
wajib mencintai hanya kepada orang mukmin. Sikap ini disebutkan dalam salah satu
judul Sahih al-Bukhari iaitu al-Hub fi'llah wa al-bughd fi'llah min al-iman (antara ciri iman
ialah cinta dan benci kepada Allah). Inilah juga sikap yang wajib diteladani pada nabi
Muhammad s.a.w., iaitu berkeras dengan bukan Islam dan berkasih sayang sesama
mukmin (surah al-Fatah: ayat 29).

Sebagai kesimpulan, mengucap tahniah kepada kaum bukan Islam pada hari-hari
kebesaran mereka adalah suatu bentuk kasih sayang dan merelai kekufuran mereka.
Keadaannya sama dengan merelai berlakunya kejadian-kejadian maksiat dan dosadosa
seperti zina, minum arak dan sebagainya.

Saya berminat memberi dua komen kepada pandangan Syeikh al-Munajjid ini, iaitu:
a. Pendapat beliau tidak membezakan antara jenis kafir, sama ada musyrik atau ahli
kitab, kafir yang memusuhi Islam dan yang tidak memusuhinya, sedangkan al-Quran
membezakan antara jenis-jenis kafir itu, lalu al-Quran membenarkan umat Islam berbuat
baik terhadap kafir yang tidak memusuhi Islam dan memberi sedikit keistimewaan
kepada kafir ahli kitab seperti harus kahwin dengan wanita mereka dan makan haiwan
sembelihannya.

Hubungan dua hala
Khusus bagi kaum kafir yang tidak memusuhi Islam, Allah mengharuskan berbuat baik
kepada mereka, iaitu dalam surah al-Mumtahanah, ayat 8 yang bermaksud: Allah tidak
melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak
memerangi kamu dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu.
Tentang ahli kitab pula Allah berfirman dalam surah al-Ma'idah, ayat 5 yang bermaksud:
Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi kitab itu adalah halal bagi kamu, dan
makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka. Ayat ini menunjukkan adanya
hubungan dua hala antara kafir ahli kitab dengan umat Islam dan juga dengan kafir yang
setia kepada kerajaan Islam.

b. Fatwa beliau tidak mengecualikan juga hubungan kemanusiaan, sedangkan bidangbidang
kemanusiaan kita tidak dilarang mengadakan hubungan baik. Hubungan yang
langsung terputus dengan sendirinya tidak memberi laluan kepada pendakwah untuk
menyatakan kebaikan Islam kepada mereka, sedangkan agama ini adalah agama
dakwah, agama damai dan selamat. Perang hanya berlaku apabila dakwah ditolak,
jalan-jalan damai tidak wujud lagi kepada pendakwah.

Saya berpendapat, pandangan Syeikh al-Munajjid ini agak sehala dan sedikit
keterlaluan, kerana tidak mengecualikan kafir yang tidak memusuhi Islam dan yang setia
patuh kepada pemerintahannya. Fatwa beliau juga tidak membezakan antara amalan
Hari Raya kaum bukan Islam yang ada hubungan dengan akidah dan yang tiada
hubungan dengan akidah.

Memang jelas haram bagi umat Islam menyertai Hari Raya kaum bukan Islam, seperti
memasang lampu warna-warni di keliling rumah, menghias rumah dengan pokok
Krismas, menyertai perarakan Hari Deepavali dan lain-lain, kerana amalan ini ada
hubungan terus dengan akidah. Tetapi jika mereka menghulur makanan pada hari itu
dan kita terimanya dengan baik hati, serta mengucapkan terima kasih kerana hadiah
yang diberi mereka, saya kira ia tidak ada kena-mengena dengan akidah, bahkan harus
kita terima hadiah dan makanan halal yang mereka beri.

Demikian juga jika pada hari-hari kebesaran itu merupakan hari kelepasan am, semua
pejabat dan kakitangan kerajaan diberi cuti, termasuk kakitangan beragama Islam. Saya
tidak fikir jika kita bersuka ria kerana bercuti pada hari itu, maka kita boleh dianggap
turut membesarkan syiar agama dan budaya kaum bukan Islam.

2. Dr. Yusuf al-Qaradawi pula berpendapat: Jika kaum bukan Islam memulakan ucapan
selamat Hari Raya mereka kepada kita, maka kita juga harus membalas ucapan yang
serupa kepada mereka, kerana ini tidak lebih daripada hanya mewujudkan rasa simpati
antara satu sama lain. Ia tidak bermakna bahawa kita telah merelakan agama dan
kepercayaan terhadap Isa Maryam sebagai Tuhan dan lain-lain pemujaan.
Al-Qaradawi memberi beberapa alasan, antaranya: Islam tidak melarang kita berbuat
baik terhadap ahli kitab yang tidak bermusuh dengan kita. Kita harus berbuat baik
kepada mereka, sebagaimana mereka berbuat baik kepada kita. Ayat 8 dalam surah al-
Mumtahanah yang dikemukakan terdahulu dijadikan hujah.
Menurut al-Qaradawi lagi, bidang-bidang kerjasama antara Islam dan bukan Islam
seperti bidang teknikal, ketukangan dan lain-lain masih terbuka. Bahkan Nabi s.a.w.
pernah menggunakan kepakaran seorang Yahudi bernama Abdullah Ibn Urayqit sebagai
penunjuk jalan ketika baginda berhijrah ke Madinah.
Peranan Abdullah ini sangat besar, ada kemungkinan jika dia berniat jahat pada ketika
itu, kesannya boleh menggagalkan strategi hijrah atau jika dia mengambil kesempatan
menipu, maka sudah pasti kesannya sangat buruk kepada Islam dan dakwah, namun
baginda tetap menggunakan juga khidmat kepakaran Yahudi yang bukan Islam itu.
Sebagai kesimpulan, Dr. Yusuf al-Qaradawi berpendapat harus bagi kita mengucapkan
tahniah dan selamat Hari Raya seperti hari Krismas kepada kaum bukan Islam pada
hari-hari kebesaran mereka, kerana Islam tidak menutup hubungan antara dua kaum
yang berlainan agama dan kepercayaan ini.
Pendapat al-Qaradawi ini juga saya kira ada sedikit keterlaluan apabila beliau
mengharuskan ucapan tahniah kepada kaum bukan Islam sebagai ucapan balas pada
hari Krismas dan sebagainya. Ini kerana ucapan tahniah itu pada hakikatnya doa dan
mengharapkan Allah memberi kebaikan kepada mereka, sedangkan ulama sepakat
menyatakan haram berdoa kepada kaum bukan Islam sekalipun ia hanya kerana
membalas ucapan yang mereka mulakan.
Saya kurang pasti apakah al-Qaradawi mengharuskan juga pengiriman perutusan kadkad
hari Krismas, jika ia hanya kerana membalas kad-kad yang mereka kirimkan,
sedangkan dalam kad-kad itu biasanya tertulis kata-kata yang berupa doa selamat,
harapan dan cita-cita yang lebih mirip kepada budaya dan syiar agama Kristian.
Setelah mempertimbangkan antara dua fatwa yang dikeluarkan oleh al-Munajjid dan al-
Qaradawi di atas, saya lebih suka memilih jalan yang lebih sederhana, iaitu individu kafir
yang dengan terang-terang memusuhi Islam dan umatnya, tidak harus diwujudkan
sebarang hubungan pada hari-hari perayaan mereka, sekalipun mereka terdiri daripada
ahli kitab.
Sebaliknya kafir yang setia kepada kerajaan Islam, seperti kaum-kaum bukan Islam
yang tinggal di Malaysia, jika mereka telah menunjukkan kesetiaan yang baik kepada
negara, memberi sumbangan ke arah keharmonian antara kaum serta hormatmenghormati
antara kaum, terutamanya dengan masyarakat Islam, maka tiada salahnya
kita berkongsi raya dengan mereka dalam hal-hal yang tidak berkaitan akidah dan tidak
menyentuh kesucian Islam.
Bagaimanapun, kita tidak harus memandang kecil isu penerapan budaya dan syiar
bukan Islam yang begitu mudah menyerap ke dalam masyarakat kita, terutama melalui
media elektronik yang sangat digemari oleh anak-anak kita. Wallahualam.

No comments: